Honda Original 4-takt Motorolja 5W-30
Honda Original 4-takt (4-stroke) Motorolja 5W30 för snöslungor – och flera andra produkter i Hondas industri- och trädgårdssortiment. Volym 4,0 liter.
Passar Honda snöslungor modellserier:
HS 760, HSS 760, HSS 760A, HS 970, HSS 970, HSS 970A, HS 1380, HSS 1380 och HSS 1380A.
Art. nr: 08221-777-400HE
Honda Original 4-takt Motorolja finns med två olika viskositeter: 5W-30 och 10W-30. De säkerställer maximal prestanda, skyddar motorn under tuffa driftsförhållanden, ökar bränsleeffektiviteten, sänker utsläppen, uppfyller Hondas hårda krav för de nya avancerade motorkonstruktionerna – samt hjälper till att förhindra bildning av fällningar och avlagringar. Läs mer om viskositet nedan.
Motorolja faktaruta
Motoroljans uppgifter är att: 1) Smörja, dvs. att hålla friktionsytorna i motorn åtskilda. 2) Kyla genom att transportera bort värme. 3) Skydda motordelar mot korrosion (rost). 4) Minska vibrationerna och därmed dämpa motorljudet. 5) Rengöra – därför blandas den med tiden upp med främmande ämnen och måste bytas.
Viskositet hos motorolja Viskositeten hos en olja mäts genom dess flödesmotstånd. Det finns två tal (SAE tal) som definierar viskositeten hos en olja. Ju lägre talet är desto lättare kommer den att flyta.
Det första talet slutar med bokstaven ”W”, som står för vinter (eng. Winter). Detta mått är relaterat till oljans förmåga att flyta när den är kall, såsom vid uppstart av motorn. Det andra talet definierar oljans förmåga att flyta vid motorns normala driftstemperaturer.
Exempel: Vid starttemperaturer kommer en 5W-30 olja att flyta lättare än en 10W-30. Vid normala driftstemperaturer kommer en 10W-30 olja att flyta lättare än en 10W-40.
De två talen innebär "multigrade" (jämfört med "single grade" olja, som endast har ett SAE tal). Multiviskositetsolja, som den även kallas, är utformad för att fungera vid olika temperaturer året om, dvs. behöver inte bytas beroende på årstid. SAE är för övrigt en förkortning av Society of Automotive Engineers, som har utvecklat internationella standarder för bl.a. motorolja.
Varför är detta viktigt? Oljans viskositet är viktig, eftersom motoroljor tjocknar naturligt när de kallnar – och blir tunnare då de värms upp. Tunna lågviskositetsoljor flyter lättare för att skydda motordelar vid låg temperatur. Tjocka högviskositetsoljor är vanligtvis bättre på att bibehålla filmstyrka (smörjfilm) för att skydda motorer vid höga temperaturer.
Beroende på motorns konstruktion och användningsområden varierar kraven på oljetyp.
Följ alltid tillverkarens rekommendationer angående val av motorolja för en viss motor. |