Honda – trygghet, miljöansvar och enastående kvalitet
Vilken produkt du än väljer ur Hondas breda sortiment, så kan du vara säker på att du får nytta av de val som gjorts av några av världens mest krävande konstruktörer. Honda är mån om att erbjuda produkter som uppfyller världens strängaste miljöstandarder, från tillverkning till användning. Det är Hondas åtagande mot dig och framtida generationer.
- Granecs Honda-sortiment: Gräsklippare. Robotgräsklippare. Åkgräsklippare. Grästrimmers/röjsågar. Jordfräsar. Bandvagnar. Elverk. Vattenpumpar. Snöslungor. Batteridrivna serien: Gräsklippare, Grästrimmer, Häcktrimmer och Lövblåsare. Utombordsmotorer (återfinns i huvudmenyn, under "Motorer").
- 5 års GARANTI: Honda erbjuder 5 års garanti för både bensindrivet och batteridrivet vid privat bruk. 1 års garanti vid professionellt bruk. Garantivillkoren skall följas.
- Granec är Auktoriserad verkstad och Service center för Honda industri- och trädgårdsprodukter: Hos oss får du även hjälp med service, reparationer, reservdelar, tillbehör och goda råd.
Honda fyrtaktsmotor OHV – ”Over Head Valve”
- Precis såsom namnet antyder, OHV ”överliggande ventiler”, har denna bensindrivna motor ventilerna placerade ovanför förbränningskammaren, dvs. toppventiler.
- Genom att använda överliggande ventiler möjliggörs effektivare insug av luft/bränsleblandningen – och samtidigt snabbare utblås av avgaser. Den förbättrade förbränningen innebär att en högre kompression kan användas. Därigenom uppnås högre effekt och mindre sot.
- OHV-designen ger också en bättre termisk balans. Detta bidrar till minskat cylinderslitage, minskad oljeförbrukning och förlänger motorns livslängd.
Exempel på applikationer: Encylindriga OHV-motorer av olika cm³-storlekar/modeller driver de flesta Honda gräsklippare, snöslungor, elverk, vattenpumpar, jordfräsar och bandvagnar. Tvåcylindriga OHV-motorer av olika cm³-storlekar driver Honda åkgräsklippare och den största snöslungamodellen. OHV-motormodeller med en eller flera cylindrar och varierande cm³-storlekar återfinns i Honda utombordare.
Honda fyrtaktsmotor OHC – ”Over Head Camshaft”
- En bensindriven motor med överliggande kamaxel, OHC, har kamaxeln placerad i cylinderhuvudet ovanför förbränningskammaren. Ventilerna sitter i toppen av förbränningskammaren. Det ger samma förbränningsfördelar av luft/bränsleblandningen som hos OHV-motorer, som har toppventiler.
- Med en överliggande kamaxel kan antalet komponenter i ventilmekanismen reduceras. Därigenom tillåts motorerna bli lättare och starkare. En OHC-motor är alltså mer kompakt och väger betydligt mindre.
- Genom att kombinera en L-formad vipparm, och en kamaxel med enkel nock, har det blivit möjligt att placera kamdrevet bredvid topplocket. Därmed reduceras motorns totalhöjd, jämfört med en traditionellt överliggande kamaxel. Kamremmen löper i oljan – således förser ovannämnda ventil även mekanismen med smörjning.
Exempel på applikationer: Encylindriga OHC-motorer av olika cm³-storlekar/modeller driver Honda grästrimmers/röjsågar, vattenpumpen som har 360°-drift, några av de bärbara elverken, samt en gräsklipparmodell (HRS) och den största jordfräsen. OHC-motormodeller med en eller flera cylindrar och varierande cm³-storlekar återfinns i Honda utombordare.
Honda borstlös elmotor – "EC-motor"
En borstlös motor (även kallad borstlös likströmsmotor, EC-motor eller BLDC-motor) är en vidareutveckling av den traditionella likströmsmotorn (även kallad DC-motor). Båda fungerar i grunden på samma sätt, dvs. använder skillnader i magnetiska poler för att flytta en rotor, vilket skapar rotation och vridmoment. Båda har också ofta någon typ av växel för att reducera varvtalet och öka momentet, t.ex. kuggväxel, snäckväxel eller planetväxel.
En borstlös motor kan, mycket förenklat, ses som en likströmsmotor ”som är vänd ut och in”.
Likströmsmotor
En traditionell likströmsmotor har en stationär del med magneter, stator, och en rotor bestående av kopparspolar. Strömmen mellan dessa uppstår så här: En kommutator (metallring) säkrar att rotorn byter polaritet varje halvt varv för att fortsätta snurra. Borstar av kol eller ädelmetall skapar kontakt, polariteten, mellan statorn och rotorn. Dessa borstar är just det som mest begränsar likströmsmotorns livslängd.
Borstlös motor
I den borstlösa motorn utgör istället kopparspolarna den stationära delen och magneterna sitter på en platta som roterar. Statorn, kopparspolarna, blir magnetiska när de drivs genom den tillförda strömmen. Rotorn med magneter snurrar på grund av det elektromagnetiska fält som uppstår mellan statorn och rotorn. Istället för kommutator och borstar finns här en halleffektsensor (en cirkulär platta) som ger återkoppling, dvs. spårar rotorns position i förhållande till statorns alla kopparspolar. Den känner alltså av vilka spolar som är spänningssatta – och vilka som inte är det. En speciellt utformad motorstyrning, styrkrets (elektronisk krets), får kontinuerligt avläsningen från halleffektsensorn. Styrkretsen bestämmer vilka kopparspolar inuti statorn som ska aktiveras – och vilka som ska avaktiveras – för att få rotorn att fortsätta snurra. I vissa borstlösa motorer finns, vid sidan av halleffektsensorn, även en pulsgivare (det brukar då kallas servomotor).
Stora fördelar med borstlös motor
Den avancerade tekniken och konstruktionen gör den borstlösa motorn dyrare att tillverka än en motsvarande likströmsmotor. I jämförelse har den många fördelar.
- Effektivare: En borstlös motor har högre verkningsgrad (högre vridmoment) dvs. levererar mycket mer utifrån den tillförda energin.
- Kraftfullare: Accelerationen är snabbare i en borstlös motor, även beroende på att mindre friktion uppstår.
- Tystare drift: En borstlös motor har avsevärt lägre ljudnivå.
- Hållbarare: Den avancerade konstruktionen hos en borstlös motor gör att slitaget på komponenterna blir minimalt.
- Längre livslängd: Livslängden för en borstlös motor är – genom bl.a. låg värmeutveckling och minskat slitage – upp till 50 % längre.
Allmänt: Borstlösa motorer används i mängder av tillämpningar. Enklare modeller används för transportband och inom värme/ventilation – medan högpresterande modeller används där prestanda, precision och framför allt ett jämnt moment är viktigt, exempelvis inom robotik eller medicinteknik.
Exempel på Honda applikationer: Hondas avancerade borstlösa motorer, EC-motorer, drivs av litiumjonbatterier och återfinns i det batteridrivna trädgårdsverktygen, robotgräsklipparna och de nya produkter som kombinerar bensindriven och batteridriven teknik såsom hybrid snöslungor. Den spänning (V) som dessa motorer arbetar utifrån varierar och är anpassat efter tillämpningen. För t.ex. batteridrivna trädgårdsverktyg är det 36 V.
Kommentar: I allmänhet är borstlösa motorer idealiska i verktyg och utrustning. Men det finns också situationer där det är vanligare att borstade motorer används. Exempelvis: När motorn används i tillfälliga korta perioder (t.ex. mixer, elvisp, elmanövrerade säten och vindrutetorkare). När ett verktyg eller en apparat bara används några gånger om året. När uppgiften inte kräver så mycket vridmoment (t.ex. leksaker och luftventiler). Under extrema driftsförhållanden – borstade motorer behöver inte sensorer eller styrkretsar som kan gå sönder under extrema väderförhållanden.