Håll vintern under kontroll
HSS 970A ETD är en tvåstegsmodell i Hondas 9-serie. Den har 4-taktsmotor, hydrostatisk drift med band, LED-ljus, joystick, individuell styrning, autostop, elstart och 71 cm bred matarskruv. Kastlängden är 16 meter. Snöslungan röjer upp till 52 ton/timme.
Mycket mer än ett robust yttre
Tuff och pålitlig har Hondas 9-serie utformats för att klara av stora områden med snö enkelt och effektivt. Jämförelsevis kan du på knappt 15 minuter röja ett område lika stort som en tennisplan med ca 30 cm snödjup. Vädret kan växla snabbt och plötsligt står du i djup snö upp till knäna. Ibland är den tung och blöt. Det behövs mycket folk med snöskyfflar för att klara samma jobb.
Med denna typ av prestanda, i kombination med Hondas goda rykte när det gäller driftssäkerhet, kan du vara säker på att din snöslunga alltid kommer klara jobbet.
Bäst i klassen
9-serien är konstruerad och byggd av äkta Honda komponenter i minsta mutter och skruv. Med en Honda snöslunga är helheten större än summan av dess delar.
Till att börja med drivs den av världens mest pålitliga motor som startar och går jämnt i kyla. Materialen är av högsta kvalitet för maximal hållbarhet, prestanda och livslängd. Lägg så till alla Hondas innovationer – från de större, ned till de minsta detaljerna. När Honda sätter ihop alltsammans har du den främsta/klassledande snöslungan som du kan hitta.
Nyckelfunktioner
- Drivning: Band ger överlägset grepp i de flesta snöförhållanden och gör den här snöslungan till ett perfekt val för snöröjning på ojämna underlag och grusgångar. Den varken glider eller slirar, inte ens i branta slänter, så att du alltid har fullständig kontroll. Hydrostatisk drivning gör att snöslungans körhastighet kan justeras steglöst, utan att matarskruvens rotationshastighet påverkas – vilket är perfekt när snön är blöt eller hårt packad.
- Reglage: Hondas dubbla styrkopplingssystem ger större manövrerbarhet i trånga utrymmen. Brevid drivreglagen sitter den smidiga elektriska styrspaken – joystick fjärrstyr ukastarrör och utkast, så att snön hamnar precis där du vill. Reglerspaken för justering av matarskruvens höjd på bandmodellerna är unik för Honda – du kan kan enkelt justera intagsvinkeln, så att den passar aktuella snöförhållanden.
- Prestanda: Den imponerande GX270-fyrtaktsmotorn kan klara upp till 52 ton per timme med en kastlängd på 16 meter. Motorn är lika pålitlig som den är kraftfull. Lättstartad och ytterst bränsleeffektiv. Den är byggd för att inte bullra med låga vibrationer och låga utsläpp i åtanke. Röjningen är snabb och effektiv, tack vare 9-seriens gedigna tandade matarskruv och förmåga att arbeta under alla förhållanden. Oavsett tid på dygnet genom LED-ljuset.
- Lättanvänd: 9-seriens modeller är inte bara högpresterande – de är också extremt lätta och bekväma att använda. Standardfunktioner som hydrostatisk transmission, individuella styrkopplingar, fjärrstyrt utkastarrör, spak för höjdjustering av aggregatet (på modeller med banddrift) och LED-strålkastare kompletterar den kraftfulla och tysta GX270-motorn. Genom att hålla in styrkopplingarna när motorn är avstängd kan du enkelt och ljudlöst rulla maskinen, exempelvis ut och in i garaget/förrådet.
HSS 970A ETD har elpaket med extra funktioner
- Elstart: Elstart, som komplement till startsnöret, gör det ännu lättare att starta snöslungan.
- Två-ledat utkast: Det fjärrstyrda utkastet är ledat i två separata bilar, vilket ger dig ännu mer flexibla och noggranna snökastbanor.
- Autostopp: Matarskruven med autostopp (brytbultsvakt) är den första i sitt slag på snöslungor av denna storlek. Den stoppar motorn om något föremål fastnar i skruven – och förhindrar därmed skador, för att inte tala om allt besvär.
- Timmätare: En praktisk timmätare visar exakt antal driftstimmar, vilket säkerställer att service alltid kan utföras vid rätt tidpunkt.
Drivmedel
Honda snöslungor drivs med blyfri bensin, numera 95 E10. Använd gärna den miljöanpassade alkylatbensinen för fyrtaktsmotorer. Enkelt förklarat, så är det en renare variant av bensin som är bättre för både hälsan och miljön – och även för motorn.